Eskişehirli Genç Rençberler Sözcüsü Burak Kuşan, Toprak Mahsulleri Ofisi önünde yaptığı basın açıklamasında, hububat alım fiyatlarının üreticinin beklentilerini karşılamadığını belirterek açıklanan rakamların artan maliyetler karşısında yetersiz kaldığını söyledi. Burak Kuşan, çiftçilerin kuraklık, don, hastalık ve yükselen üretim giderleriyle mücadele ettiğini, buna rağmen emeğinin karşılığını alamadığını ifade etti.
Basın mensupları, siyasi parti temsilcileri, sivil toplum kuruluşları ve çiftçilerin katıldığı açıklamada konuşan Burak Kuşan, üreticilerin yaşadığı ekonomik sıkıntılara dikkat çekti. Burak Kuşan, "Bugün burada alın terinin, emeğin ve üretimin hakkını savunmak için toplandık. Bizler ülkemizin gıda güvenliğini sağlayan, her türlü zorluğa rağmen üretmekten vazgeçmeyen çiftçileriz. Kuraklıkla mücadele ediyoruz, donla mücadele ediyoruz, hastalıklarla mücadele ediyoruz, artan maliyetlerle mücadele ediyoruz. Ancak bugün geldiğimiz noktada çiftçinin en büyük mücadelesi, ürettiği ürünün para etmemesi haline gelmiştir" dedi.
Türkiye İstatistik Kurumunun yıllık enflasyonu yaklaşık yüzde 32 olarak açıkladığını hatırlatan Burak Kuşan, buna karşılık Toprak Mahsulleri Ofisi tarafından belirlenen alım fiyatlarında arpa için yaklaşık yüzde 16, buğday için ise yaklaşık yüzde 22 oranında artış yapıldığını söyledi.
Üretim maliyetlerinin aynı dönemde çok daha fazla yükseldiğini belirten Burak Kuşan, "Çiftçinin kullandığı gübre, mazot, tohum, ilaç, işçilik ve enerji maliyetleri geçen yıla göre yüzde 50'nin üzerinde artmıştır. Maliyeti yüzde 50 artan çiftçi, ürününe verilen yüzde 16-22'lik artışla nasıl ayakta kalacaktır? Bu hesabı yapanlar, çiftçinin nasıl üretmeye devam edeceğini de açıklamalıdır" ifadelerini kullandı.
Tarım ve Orman Bakanı tarafından yapılan açıklamalarda bu yıl yağışların iyi gitmesi nedeniyle rekoltenin yüksek olacağının ve fiyatların buna göre belirlendiğinin ifade edildiğini hatırlatan Burak Kuşan, destekleme ödemelerinin artırılacağının belirtilmesine rağmen üreticinin beklentisinin bu olmadığını söyledi.
Burak Kuşan, "Biz buradan açıkça ifade ediyoruz; çiftçi destek adı altında verilen kaynaklarla ayakta kalmak istemiyor. Çiftçi sadaka istemiyor. Çiftçi emeğinin, alın terinin ve ürettiği ürünün gerçek değerini istiyor. Eğer yüksek rekolte gerekçe gösterilerek fiyatlar baskılanacaksa, çiftçiye verilen mesaj şudur: 'Üret ama kazanma.' Biz bu anlayışı kabul etmiyoruz. Çünkü yüksek rekolte çiftçinin suçu değil, başarısıdır. Üretimin fazla olması çiftçinin cezalandırılmasının değil, ödüllendirilmesinin gerekçesi olmalıdır" dedi.
Hububat piyasasında son günlerde yaşanan fiyat değişimine de değinen Burak Kuşan, Toprak Mahsulleri Ofisi fiyat açıklamadan önce ticaret borsalarında buğdayın yaklaşık 16 lira, arpanın ise 14 lira seviyelerinde işlem gördüğünü söyledi. Açıklamanın ardından fiyatların gerilediğini belirten Burak Kuşan, Eskişehir Ticaret Borsasında buğdayın yaklaşık 13,5 liraya, arpanın ise 11 liraya kadar düştüğünü ifade etti.
Burak Kuşan, "Çiftçinin beklentisi fiyatların yükselmesi ve piyasanın desteklenmesiydi. Ancak yaşanan süreçte çiftçi ürününü daha düşük fiyatlardan satmak zorunda kalmıştır. Bu tablo karşısında şu soruyu sormak zorundayız: Bu fiyatlar kimin lehine çalışmaktadır? Çiftçi kazanamıyorsa, üretici zarar ediyorsa, ürün fiyatları geriliyorsa kazanan kimdir" diye konuştu.
Oluşan tablonun üreticilerde ciddi rahatsızlık oluşturduğunu belirten Burak Kuşan, sanayicinin kazanmasına karşı olmadıklarını ancak üretim zincirinin ilk halkası olan çiftçinin zarar ettiği bir yapının sürdürülebilir olmayacağını söyledi.
Basın açıklamasında Eskişehir Toprak Mahsulleri Ofisi çalışanlarına yönelik herhangi bir eleştirilerinin bulunmadığını özellikle vurgulayan Burak Kuşan, "Bugün gerçekleştirdiğimiz bu eylem Eskişehir TMO Başmüdürlüğü çalışanlarını, personelini veya yöneticilerini hedef almamaktadır. Eskişehir TMO Başmüdürümüze ve tüm personelimize üreticilere gösterdikleri ilgi, çözüm odaklı yaklaşımları ve özverili çalışmaları nedeniyle teşekkür ediyoruz. Bizim itirazımız sahada görev yapan kamu çalışanlarına değil, çiftçinin beklentilerini karşılamayan fiyat politikalarınadır" ifadelerini kullandı.
Çiftçilerin üretim yapmaya devam etmekte zorlandığını dile getiren Burak Kuşan, "Çünkü çiftçi artık ayakta kalmakta zorlanmaktadır. Çünkü çiftçi artık üretirken kazanamamaktadır. Çünkü çiftçi artık geleceğini görememektedir. Bugün burada sadece kendi hakkımızı değil, yarınlarımızı da savunuyoruz" dedi.
Yetkililere çağrıda bulunan Burak Kuşan, "Çiftçinin sesini duyun. Üreticinin maliyetlerini görün. Tarımın stratejik önemini unutmayın. Bu nedenle buradan güçlü şekilde sesleniyoruz: Çiftçi bu yıl arpa ve buğday değil, zarar hasat ediyor" ifadelerini kullandı.





