Eskişehir Kahveciler Odası Başkanı Mehmet Karatay şu ifadeleri kullandı:
"Dükkan kiraları yüksek olduğu için esnafımız dertleniyor ancak iş yeri sahiplerinin de enflasyonun yüksek olmasından dolayı kendilerince haklı sebepleri bulunuyor. Örneğin 4 veya 5 milyon lira değerinde iş yeri olan bir kişi, buradan elde ettiği 30 bin lira ya da 40 bin lira civarındaki geliri çok düşük buluyor. Bu parayı bankaya yatırsa hiçbir kimseyle uğraşmadan daha fazla getirisi olacağını düşünüyor. Bu durumun bir şekilde iki tarafın da iyi niyet çerçevesinde çözüme kavuşturulması gerekiyor.
İş yerlerinin fiyatları sadece çarşı merkezlerinde biraz yüksek seyrediyor. Bunu da yine kendi esnafımız yükseltiyor. Esnafımız o yüksek kiraları kabul etmese fiyatlar bu noktaya gelmez. Birileri gelip o fiyattan kiraladığı için mülk sahibi de bunu emsal göstererek yanındaki iş yerinin şu kadar fiyata tutulduğunu, kendininkinin daha büyük olduğunu belirterek yüksek kira talep ediyor ve kiralar maalesef bu şekilde yükseliyor. Esnaflık yapan vatandaşlarımızın bu konuda tabii ki elbette sıkıntıları var ama mülk sahiplerini de anlamak gerekiyor. Bu karşılıklı bir durumdur ve iyi niyet çerçevesinde ortak bir yol bulunacağını düşünüyorum.
Bizim kahvehanelerimizin ve çay ocaklarımızın kiraları çok yüksek değil. Ancak genel giderlerimiz yüksek seviyede. Son 1.5 ayda çaya yüzde 50 zam geldi, şekere yüzde 40 zam geldi ve personel giderleri de yükseldi. Elektrik ve doğal gaz giderlerimiz de yüksek olduğu için konuyu sadece kiraya bağlamamak gerekiyor. Sigortalı bir işçinin esnafa maliyeti asgari ücretle de çalıştırılsa 50 bin lirayı buluyor. Bir kahvehanenin 15 liraya sattığı çay ile hem kendi ekmeğini kazanacağını hem de personeline istihdam sağlayacağını düşünürsek bu işleri yürütebilmek zorlaşıyor.





