CHP Eskişehir Milletvekili Utku Çakırözer, Toprak Mahsulleri Ofisi önünde üreticilerin düzenlediği basın açıklamasına katılarak çiftçilerin taleplerine destek verdi. Utku Çakırözer, üreticilerin uzun süredir yaşadığı sorunların çözümü için alım fiyatlarının yeniden düzenlenmesi gerektiğini belirterek, tarımsal üretimde kullanılan mazot, gübre ve elektrikten alınan vergilerin kaldırılması çağrısında bulundu.
Utku Çakırözer, farklı siyasi partilerin ve sivil toplum kuruluşlarının ortak talepler etrafında bir araya gelmesini önemli bulduğunu söyledi. Utku Çakırözer, "Sevgili meslektaşlarım, öncelikle Eskişehir çiftçisinin sesini duyurmak için buraya geldiğiniz için size teşekkür ederim. Zafer Partisinin il başkanına, kıymetli partililerine, sevgili il başkanımıza teşekkür ediyorum. Diğer siyasi partilerden katılan değerli dostlara teşekkür ediyorum. Odunpazarı Ziraat Odası başkanımıza az önceki gerçekten kıymetli yorumları, tavsiyeleri, duyulması gereken tavsiyeleri için teşekkür ediyorum" dedi.
Üreticilerle sürekli bir araya geldiklerini belirten Utku Çakırözer, Mecliste dile getirdikleri konuların çiftçilerin aktardığı sorunlara dayandığını ifade etti. Utku Çakırözer, "Çiftçi kardeşlerimizle sürekli görüşüyoruz, konuşuyoruz. Bizler Mecliste bir şey söylüyorsak onların kılavuzluğunda, onların bize tuttuğu ışıkla söylüyorsak söylüyoruz" diye konuştu.
Türkiye'de tarım politikalarının üreticiyi yeterince desteklemediğini savunan Utku Çakırözer, "Ortada çok net bir şey var. Bir taraftan kendi Eskişehir'in, Anadolu'nun çiftçisine yeterli destek verilmiyor. Bir taraftan da ona verilmeyen destekler, ithalat kararnameleri ile yabancı ülkelerin çiftçilerine ya da besicilerine veriliyor. Bu durum çok nettir. Her sene fiyatlar açıklanıyor, arkasından da ithalat kararnameleri çıkıyor. Kendileri de bunları biliyorlar" ifadelerini kullandı.
Üreticilerin taleplerinin açık olduğunu belirten Utku Çakırözer, "Biz çok ağır bir şey, zor bir şey istemiyoruz. Başka çiftçiye vermeyin diyoruz. Sırbistan'ın, Meksika'nın, Brezilya'nın, Fransa'nın çiftçisine, besicisine vermeyin. Anadolu çiftçisine verin, Anadolu'da besicilik yapana verin. Çok bir şey de istemiyorlar. Birincisi, alım fiyatı bu olmaz, maliyeti kurtarmıyor diyorlar. Fiyatın 20 liranın üstüne çıkmasını istiyorlar" dedi.
Tarımsal üretimde kullanılan temel girdiler üzerindeki vergi yükünün kaldırılması gerektiğini dile getiren Utku Çakırözer, "İkincisi ve bence en temeli, aslında üretimi daha kalıcı ve belki de sağlıklı hale getirecek olan da mazot üzerinde, gübre üzerinde, kullandıkları elektrik üzerindeki KDV'nin, ÖTV'nin, ne alıyorlarsa bunun alınmamasıdır. Pırlantacıdan vergiyi almıyorsunuz, çiftçiden alıyorsunuz. Bu durum akıl alır gibi değildir. Gerçekten Türkiye'nin düzenine akıl sır erdirmek mümkün değildir. Burada yapmamız gereken tek şey çiftçimizin omzundaki yükü hafifletmektir. Bunun yolunu herkes biliyor, en iyi de çiftçiler biliyor, Ziraat Odası başkanları biliyor. O yüzden çiftçimize destek olmamız lazım" ifadelerini kullandı.
Açıklanan alım fiyatlarının yeniden değerlendirilmesi gerektiğini belirten Utku Çakırözer, "Alım fiyatları kurtarmıyor, bunu söylediler. Bu yüzden yarından tezi yoktur. Aylar sonra size şöyle teşvik veririz gibi şeyler çözüm değildir. Evet, bunlar iyi niyetlidir ama çözüm değildir. Alım fiyatının yükseltilmesi lazım. Bunun net bir şekilde açıklanması lazım. Yağmur yağdı, bereket oldu, buna şükredin demekle bu iş olmaz. Yağmur yağarken, bereket olurken bu çiftçi tarladaydı. Yağmur yağmazken de tarladaydı. O yüzden bu çiftçinin hakkının, emeğinin, alın terinin karşılığının verilmesi lazım" dedi.
Mahmudiye'de yaptığı ziyaret sırasında üreticilerle yaptığı görüşmeyi de paylaşan Utku Çakırözer, tarımsal üretimin yalnızca çiftçileri değil toplumun tamamını ilgilendirdiğini söyledi. Utku Çakırözer, "Bugün Mahmudiye'deydik, oradan geliyoruz. Orada da konu aynıdır çünkü Mahmudiye'de de üretim yapıyorlar. Çiftçiye ne yapacaksınız diye sordum. Çiftçi, 'Biz yolunu buluruz, kendi karnımızı doyururuz, şehirli düşünsün' dedi. Ben üretmezsem, buğday olmazsa, fırıncı ekmeği üretmezse ne yiyeceksiniz, şehirli düşünsün dedi arkadaşlar. Bu siyaset meselesi değildir. Hepimizin şapkamızı önümüze alıp düşünmesi lazım. Ekmeği nasıl bulacağız, biz nasıl yiyeceğiz. Bu çiftçi üretmezse, tarlasına küserse ne olacak" ifadelerini kullandı.
Sorunların yalnızca hububat üretimiyle sınırlı olmadığını belirten Utku Çakırözer, pancar üreticilerinin de benzer sıkıntılar yaşadığını ifade etti. Gençlerin köylerden ayrılmasının tarım açısından önemli bir risk oluşturduğunu dile getiren Utku Çakırözer, "Biz burada buğday ve arpa için geldik ama pancarda da aynı sıkıntılar var, bunu biliyorsunuz. O yüzden Anadolu çiftçisini destekleyelim. Bu çiftçiyi, hele hele genç çiftçiyi bizim başımızın üstünde, omuzlarımızda taşımamız lazım çünkü en büyük sıkıntımız köyden insanların ve gençlerin kaçmasıdır. Aman sen yeter ki üret dememiz lazım. Ama öyle politikalar, öyle fiyatlar açıklanıyor ki bu çiftçi maalesef bugün TMO'nun kapısına dayanmak durumunda kalıyor" dedi.
Toprak Mahsulleri Ofisi çalışanlarına yönelik herhangi bir eleştirilerinin olmadığını da vurgulayan Utku Çakırözer, "TMO çalışanlarıyla bizim derdimiz olmadığını ben de söyledim. Hepsi emekçidir, hepsi dertlidir, hepsine teşekkür ediyoruz. Ama bu fiyat politikası kimin sorumluluğuysa bugün burada yapılacak eylem de ona karşı yapılmıştır. Umarım buradan ders alınır" ifadelerini kullandı.
Konuşmasının sonunda üreticilere ve destek verenlere teşekkür eden Utku Çakırözer, "Ben burada genç çiftçi kardeşlerimize, üreten tüm çiftçilerimize minnettar olduğumuzu söylemek istiyorum çünkü bu yaş meselesi değil, üretme meselesidir. Onlara destek için gelen tüm partilere, partili partisiz vatandaşlarımıza da teşekkür ediyorum. Çiftçimiz yeter ki üretsin, biz elimizden gelen yardımı yapalım. Bu meselenin siyaset üstü tutulması lazım. Siyaset üstü tutulması için de kaynaklarımızın çiftçilerimiz için, üreten çiftçimiz için gerçekten seferber edilmesi lazım. Bir kez daha buradan çağrıda bulunuyoruz. Çiftçinin sesini Anadolu'ya duyurduğunuz için siz değerli basın mensuplarına da teşekkür ederim" dedi.





