Eskişehir Büyükşehir Belediyesi, çevre yatırımlarına bir yenisini daha ekleyerek Sarısungur Mahallesi'nde kurulacak 3. Sınıf Düzenli Depolama Tesisi'nin (LOT-3) yapımını başlattı. Entegre Katı Atık Değerlendirme ve Bertaraf Tesisi bünyesinde inşa edilecek tesis için düzenlenen törende, yatırımın Eskişehir'in uzun vadeli çevre altyapısına katkı sağlayacağı belirtildi. Yaklaşık 200 milyon lira yatırımla hayata geçirilen proje kapsamında, geri dönüştürülemeyen inşaat ve yıkıntı atıklarının çevreye zarar vermeden bertaraf edilmesi amaçlanıyor.
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi'nin entegre atık yönetimi anlayışı doğrultusunda hazırlanan proje, İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Dairesi Başkanlığı tarafından planlanırken, yapım çalışmaları Fen İşleri Dairesi Başkanlığı tarafından yürütülüyor. Büyükşehir Belediyesi, geri kazanılabilir atıkları ekonomiye kazandırırken geri dönüştürülemeyen atıkları da çevre mevzuatına uygun yöntemlerle bertaraf etmeyi sürdürüyor.
Törene Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce, CHP Eskişehir Milletvekili Utku Çakırözer, CHP Eskişehir İl Başkanı Talat Yalaz, Ardahan Belediye Başkanı Faruk Demir, İnşaat Mühendisleri Odası Eskişehir Şube Başkanı Oytun Gökten, belediye bürokratları, meclis üyeleri, muhtarlar ve çok sayıda davetli katıldı.
Programın açılış konuşmasını yapan İnşaat Mühendisleri Odası Eskişehir Şube Başkanı Oytun Gökten, çevre yatırımlarının şehirlerin geleceği açısından önemli olduğunu söyledi. Eskişehir'de gerçekleştirilen yapı envanteri çalışmaları kapsamında yaklaşık 52 bin binanın incelendiğini belirten Oytun Gökten, bunlardan 6 bininin öncelikli dönüşüm ihtiyacı bulunduğunu hatırlattı.
İnşaat Mühendisleri Odası Eskişehir Şube Başkanı Oytun Gökten, "Bu süreçte ortaya çıkacak inşaat atıklarının çevreye zarar vermeden yönetilmesi büyük önem taşıyor. Eskişehir ortak akıl kültürüyle birçok kente örnek oluyor. Biz de meslek odaları olarak belediyemizle iş birliğini sürdürmeye devam edeceğiz." dedi.
Ardahan Belediye Başkanı Faruk Demir de yaptığı konuşmada, Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce'nin bilgi ve tecrübelerinden Türkiye'nin birçok belediye başkanının yararlandığını belirtti. Faruk Demir, çevre yatırımlarının gelecek kuşaklara daha yaşanabilir bir çevre bırakılması açısından önemli olduğunu ifade ederek yatırımın Eskişehir ve Türkiye için hayırlı olmasını diledi.
CHP Eskişehir İl Başkanı Talat Yalaz ise Eskişehir Büyükşehir Belediyesi'nin yalnızca bugünün ihtiyaçlarını değil, geleceğin Eskişehir'ini de planlayan projeleri hayata geçirdiğini söyledi.
Talat Yalaz, "Büyükşehir Belediyemiz sadece bugün içinde bulunduğumuz şartları halklara hizmete dönüştürme olarak değil, aynı zamanda gelecek kuşaklara güzel, yaşanabilir bir ülke ve şehir bırakmak adına da önemli projelere imza atıyor." ifadelerini kullandı.
CHP Eskişehir Milletvekili Utku Çakırözer de çevreyi koruyan yatırımların kentin geleceği açısından önem taşıdığına dikkat çekti. Eskişehir Büyükşehir Belediyesi'nin kent merkeziyle birlikte kırsal bölgelerde de önemli çalışmalar yürüttüğünü belirten Utku Çakırözer, belediyenin sürdürülebilir projelerinin Eskişehirliler tarafından destek gördüğünü söyledi.
Utku Çakırözer, "Sevgili Ayşe Başkanımıza, Eskişehir'imize, hemşehrilerimize hem sürdürülebilir hem çevreyi koruyan hem gelecek kuşaklara, bizlerin, evlatlarımızın yaşanabilir bir Eskişehir içinde yaşayabilmesi için verdiği emekler için çok teşekkür ediyorum. Eskişehirliler, Ayşe Başkanımızla birlikte, onun şahsında Büyükşehir Belediye çalışanlarımızla birlikte geleceklerine güvenle bakmaktalar. Güven, belki de en önemli husus belediyecilik çalışmalarında. Bizler bunu görüyoruz. Eskişehirliler bu teveccühlerini her zaman sokakta, pazarda, çarşıda ne zaman görseler Ayşe Başkanımıza iletiyorlar." diye konuştu.
Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce ise konuşmasında şehirlerin çöp, hafriyat ve atık yönetiminin günlük değil, uzun yılları kapsayan bir planlamayla ele alınması gerektiğini belirtti. LOT-3 yatırımının da bu anlayış doğrultusunda hazırlandığını ifade eden Ayşe Ünlüce, tesisin Eskişehir'in çevre altyapısına uzun yıllar hizmet vereceğini söyledi.
Katı Atık Bertaraf ve Enerji Üretim Tesisi'nin bugün yalnızca atıkları bertaraf etmediğini belirten Ayşe Ünlüce, aynı zamanda yaklaşık 45 bin hanenin elektrik ihtiyacını karşılayacak enerji üretildiğini, elde edilen ısıyla belediyenin seralarında peyzaj çalışmalarında kullanılan çiçeklerin yetiştirildiğini ifade etti. Yeni tesis sayesinde özellikle inşaat ve yıkım atıklarının çevreye zarar vermeden yönetileceğini kaydeden Ayşe Ünlüce, projeye katkı sunan kurum ve kuruluşlara teşekkür etti.
Ayşe Ünlüce, "Bu tesis yalnızca bugünü değil, 2077 yılına kadar Eskişehir'in ihtiyaçlarını karşılayacak. Kentimizin gelecek 50 yılını planlayan önemli bir çevre yatırımı gerçekleştiriyoruz." dedi.
Yaklaşık 60 bin metrekarelik alan üzerine kurulacak LOT-3 Düzenli Depolama Tesisi, 870 bin metreküplük depolama kapasitesine sahip olacak. Tesiste yılda yaklaşık 14 bin ton inert nitelikli inşaat ve yıkıntı atığının çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde bertaraf edilmesi planlanıyor. Beton, kiremit, sıva, alçıpan, cam kırığı ve porselen gibi yalnızca inert özellik taşıyan atıkların depolanacağı tesiste depo gazı oluşumu beklenmiyor. Bu özelliğin çevresel güvenlik açısından önemli bir avantaj sağlayacağı belirtildi.
İleri mühendislik uygulamalarıyla hazırlanan projede yüzey suyu drenaj sistemleri, gözlem kuyuları ve çevresel izleme mekanizmaları yer alacak. Bu sistemlerle yeraltı ve yerüstü su kaynaklarının korunması hedeflenirken, tesisin işletme süresi boyunca ve faaliyetinin sona ermesinin ardından en az 30 yıl çevresel izleme çalışmalarının sürdürüleceği ifade edildi.